مگ پلاس مجله اینترنتی، خبر و سبک زندگی

 

چگونه یک کامپیوتر مناسب بخریم؟ راهنمای خرید رایانه جدید

آیا قصد دارید برای خانه، مدرسه یا محل کارتان یک کامپیوتر جدید تهیه کنید؟ پیش از خرید یک سیستم جدید، باید اطلاعاتی در زمینه ی خرید آن، داشته باشید. این مقاله، اطلاعات کاملی در خصوص خرید کامپیوتر، در اختیارتان قرار می دهد.

چرا می خواهید کامپیوتر بخرید؟ چه کامپیوتری برای شما مناسب است؟

چگونه یک کامپیوتر مناسب بخریم؟ ممکن است سوال خیلی از ما باشد اما ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که دلیل و ضرورت کامپیوتر داشتن برای شما در چیست؟ سپس نوع نیازتان را تعیین کنید چنانچه که نیاز به انجام کارهایی ساده مانند وب گردی، پخش فیلم و موسیقی، کار با نرم افزارهای آفیس و… دارید، یک سیستم معمولی نیز می تواند نیازهای شما را برطرف کند. اما در صورتی که یک متخصص و یا دانشجو در زمینه کامپیوتر هستید و کارهایی نظیر تولید انیمیشن و نرم افزار و برنامه نویسی را به عهده دارید یا قصد دارید که از سیستم خود به عنوان یک کنسول بازی استفاده کنید، نیاز به خرید یک سیستم حرفه ای دارید.

چقدر می خواهید هزینه کنید

این دومین مسئله ی مهمی است که قبل از خرید کامپیوتر باید به آن توجه کنید. درست است که برای تایپ کردن یک کامپیوتر ضعیف هم کافی است اما آیا ممکن نیست در آینده بخواهید کار دیگری نیز با آن انجام دهید ؟ شاید لازم شود به خاطر کارتان از نرم افزارهای دیگری نیز استفاده کنید .یا فرزندتان بخواهد با آن بازی کند. همچنین در نظر داشته باشید که اگر اکنون یک سیستم ارزان و ضعیف بخرید احتمالا در آینده به سادگی نخواهید توانست آن را ارتقا دهید یا بفروشید .

همیشه پیشنهاد من این است : اگر مشکل مالی ندارید حتی اگر نمی خواهید کار سنگین انجام دهید برای مصارف خانگی یک کامپوتر نسبتا قوی را انتخاب کنید . فقط و فقط در صورتی کامپیوتر ضعیف بخرید که واقعا مجبور باشید. در اکثر مواردی که کاربران یک کامپیوتر ارزان میخرند پس از مدت کوتاهی از خریدن آن پشیمان  می شوند . ( منظور از کامپیوتر ارزان کامپیوتری است که کم و بیش از رده خارج شده اند) .

دسته بندی کامپیوترها از نظر قیمت و کیفیت

۱- کامپیوترهای بسیار ضعیف و قدیمی و ارزان که خرید آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود .

۲- کامپیوترهای نسبتا ضعیف (حداقل موجود در بازار ) که برای مصارف خاص و محدودی مناسب هستند و باز هم توصیه می کنم آنها را نخرید!!!

۳- کامپیوترهای متوسط و بالاتر از متوسط که معمولا بورس هستند و بیش از بقیه خرید و فروش می شوند .  

۴- کامپیوترهای قوی و گران قیمت ( که در صورت امکان حتما از این نوع بخرید ).

۵- کامپیوترهای بسیار قوی و گران قیمت که باز هم خرید آنها توصیه نمی شود مگر آنکه پول اضافی داشته باشید .

مشخصات یک کامپیوتر خوب چیست ؟

۱- کامپیوتر خوب برای هر فرد ممکن است تعریف جداگانه ای داشته باشد .برای کسی که می خواهد انیمیشن های سه بعدی بسازد مهم تر از هر چیز یک  کارت گرافیکی قدرتمند است . چنین فردی ممکن است به سادگی یک میلیون تومان برای خرید یک کارت گرافیک حرفه ای خرج کند . در صورتی که برای یک صدابردار مهم ترین بخش کارت صوتی است . از نظر او کامپیوتری خوب است که یک کارت صوتی دیجیتال چند کاناله داشته باشد.

۲- نکته دیگری که اهمیت زیادی دارد سازگاری قطعات کامپیوتر با یکدیگر است . ممکن است شما بهترین و گران ترین قطعات را خریداری کنید ولی دو یا چند قطعه با هم سازگاری نداشته باشند . در این صورت کارایی کامپیوتر شما به شدت کاهش می یابد .

۳- نکته بعدی بی دردسر بودن کامپیوتر است .بعضی از قطعات پایداری زیادی ندارند یا به علت سازگار نبودن با یکدیگر مرتبا مشکل ساز می شوند . مثلا اگر یک کامپیوتر ۳۰۰۰ مگا هرتز با امکانات بالا داشته باشید. حتما باید یک منبع تغذیه ۴۰۰ وات برای آن بگیرید . در غیر این صورت ممکن است کامپیوتر شما مرتبا هنگ کند و ریست شود .                                           

چنین کامپیوتری با آنکه قدرتمند است ولی کامپیوتر خوبی نیست و البته یکی از مولفه های کامپیوتر خوب زیبایی ظاهر آن است که به سلیقه خریدار بستگی دارد.

 دسته بندی رایانه ها از نظر کاربرد

شما باید مشخصات سخت افزاری سیستم مورد نظر خود از نظر کاربردی که برایتان دارد را بررسی کنید. ما در فهرست زیر، سیستم هایی را که برای هر دسته از کاربران مناسب است، به شما پیشنهاد می کنیم.

  • کاربران خانگی:

۱-۲ GHZ Processor (Intel or AMD)

۲GB of (DDR2/DDR3) RAM

۴۰-۱۶۰ GB Hard Drive

Decent Graphics Card

DVD/CD-ROM Drive (All in One – read/write DVDs and CD’s)

۳+ USB 2.0 ports

Gigabit Ethernet

۸۰۲.۱۱ b/g/n Wi-Fi

  • کاربران شرکتی:

۲ GHZ Processor (Intel)

۲+ GB or DDR3 RAM

۳۲۰+ GB Hard Drive

Integrated Graphics Card

DVD/CD-ROM Drive (All in One – read/write DVDs and CD’s)

۳+ USB 2.0 ports

Gigabit Ethernet

۸۰۲.۱۱ b/g/n Wi-Fi

  • کاربران حرفه ای:

۲.۵-۳ GHZ Processor (Intel)

۴ GB+ of DDR3 RAM

۵۰۰+ GB Hard Drive

Decent Graphics Card

DVD/CD-ROM Drive (All in One – read/write dvd’s and cd’s)

۳+ USB 2.0 ports

Gigabit Ethernet

۸۰۲.۱۱ b/g/n Wi-Fi

  • کاربران گیمر:

۳+ GHZ Processor (Intel or AMD)

۴+ GB (ideally 6GB) of DDR3 RAM

۵۰۰+ GB Hard Drive

High End Graphics Card

DVD/CD-ROM Drive (All in One – read/write DVDs and CD’s)

۳+ USB 2.0 ports

Gigabit Ethernet

۸۰۲.۱۱ b/g/n Wi-Fi

گام سوم: انتخاب سیستم عامل، بسیار مهم است

لینوکس و ویندوز XP، نیاز به میزان کمتری از RAM و CPU خواهند داشت اما ویندوز ۷ ، ۸  و ۱۰ نیاز به میزان بیشتری از پردازنده و حافظه خواهند بود. چنانچه که قصد دارید هزینه ی بسیار کمی برای خرید یک سیستم، صرف کنید، می توانید ویندوز اکس پی یا لینوکس را بر روی کامپیوتر خود نصب نمایید. البته به این نکته توجه داشته باشید که ویندوز اکس پی، دیگر به روز رسانی نمی شود و مشکلات امنیتی فراوانی دارد.

گام چهارم: یک مانیتور خوب تهیه کنید

انتخاب یک مانیتور نیز می تواند یک انتخاب مهم باشد. باتوجه به اینکه یک مانیتور غیر استاندارد، می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای چشمانتان به وجود آورد، در انتخاب یک مانیتور دقت لازم را داشته باشید.

اندازه ی مانیتور های CRT، در محدوده ی ۱۷ تا ۲۲ اینچ می باشد و مانیتورهای LCD، ابعادی در حدود ۱۴ تا ۳۰ اینچ دارند. هرچند که مانیتورهای CRT قیمت بسیار کمتری نسبت به مانیتورهای LCD دارند، اما هرگز خرید آن ها را به شما پیشنهاد نمی کنیم، زیرا استفاده ی دراز مدت از این دسته از مانیتورها، می تواند به چشمان شما آسیب برساند. پیشنهاد ما به شما تهیه ی یک مانیتور LCD با ابعاد مناسب است.

گام پنجم: خرید لوازم جانبی فراموش نشود!

زمانی که شما یک سیستم جدید می خرید، نوبت به تهیه ی لوازم جانبی آن می باشد. لوازم جانبی کامپیوتر بسیار فراوان هستند که می توانید بر حسب نیاز خود تهیه کنید. سه مورد از لوازم جانبی که لازم است آن ها را تهیه کنید، ماوس، کیبورد و اسپیکر می باشد. در صورتی که قصد دارید ابزارهای دیگری را اضافه کنید، می توانید به تهیه ی وبکم، میکروفون، قلم نوری و … نیز فکر کنید.

امیدواریم مطلب چگونه یک کامپیوتر مناسب بخریم؟ برایتان مفید بوده باشد. و اینکه در صورتی درخواست مشاوره برای خرید هر یک از قطعاتی که در این مطلب ذکر شده را دارید در نظرات بیان کنید تا در اولین فرصت از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید.