مگ پلاس مجله اینترنتی، خبر و سبک زندگی

 

آیفون X چگونه نقشه سامسونگ را به هم زد؟

آیفون X چگونه نقشه سامسونگ را به هم می ریزد؟

زمانی که اپل در سال ۲۰۱۳ گوشی آیفون ۵ اس را همراه با حسگر اثر انگشت Touch ID عرضه کرد، کاملا مشخص بود که این شرکت بار دیگر جهت حرکت صنعت گوشی موبایل را تغییر داده است. پیش از عرضه‌ی این آیفون، گوشی‌های دیگری از چنین حسگری استفاده کرده بودند، اما حسگر اثر انگشت این گوشی‌ها کارایی چندان بالایی نداشتند و تجربه‌ی کاربری آن‌ها هم خیلی بد بود. اپل هم مطابق معمول، از اشتباهات دیگران درس گرفت و سریع‌ترین حسگر اثر انگشت را ارائه داد؛ حسگری که به‌سرعت با استقبال کاربران مواجه شد. بدیهی است که رقیب اپل یعنی سامسونگ به‌سرعت دست‌به‌کار شد تا این مشخصه‌ی هیجان‌انگیز را در گوشی‌هایش تعبیه کند؛ اما عجله‌ی سامسونگ موجب عرضه‌ی محصولاتی شتاب‌زده شد که حسگر اثر انگشت آن‌ها رقیب قدری برای Touch ID محسوب نمی‌شدند. به نظر می‌رسد که با عرضه‌ی آیفون X یا همان آیفون ۱۰، تاریخ بار دیگر در حال تکرار شدن است.

قابلیت تشخیص چهره را پیش از این در گوشی‌های هوشمند مختلفی دیده‌ایم، اما به نظر می‌رسد که اپل بار دیگر توانسته اولین شرکتی باشد که از این مشخصه به نحو احسنت بهره ببرد. درحالی‌که از مدت‌ها قبل، شرکت‌های سازنده‌ای مانند سامسونگ برای تشخیص چهره از دوربین جلویی گوشی و فناوری‌های سنتی استفاده می‌کردند که طبق گزارش‌ها، دور زدن آن‌ها کار چندان سختی نبود، اپل تصمیم گرفت مسیر دیگری را طی کند.

اپل سال‌ها برای توسعه‌ی سیستم تشخیص چهره‌ی TrueDepth موجود در آیفون X وقت صرف کرده و نام آن را Face ID گذاشته است. این سیستم در بریدگی فوقانی آیفون X قرار گرفته و با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند پروژکتور نقطه‌ای، دوربین مادون‌قرمز و دیگر موارد می‌تواند چهره‌ی کاربر را شناسایی کند. نتیجه‌ی این وسواس اپل، تکنولوژی مدرنی است که تابه‌حال مورد مشابه آن را در هیچ گوشی هوشمندی ندیده‌ایم.

حالا، رقیبان اپل در تلاش‌اند که فناوری مشابه TrueDepth را برای استفاده در گوشی‌های هوشمندشان توسعه دهند. بدون شک توسعه‌دهندگان گوشی‌های اندرویدی بدون فوت وقت از فناوری Face ID کپی‌برداری خواهند کرد. اگر هم از تاریخ درس گرفته باشیم، می‌توانیم انتظار کیفیت پایین اولین نمونه‌های مشابه این فناوری را بکشیم. چنین رویکردی چندان عجیب نیست و خبر بدی محسوب نمی‌شود؛ خبر بد این است که تمرکز همه‌جانبه‌ی سازندگان گوشی‌های اندرویدی روی ساخت فناوری مشابه Face ID، احتمالا یکی از جذاب‌ترین پیشرفت‌های ایجاد شده در صنعت گوشی‌های هوشمند را در نطفه خفه می‌کند.

در ماه ژوئن بود که شرکت کوالکام از توسعه‌ی حسگر اثر انگشت جذابی خبر داد که می‌تواند در زیر نمایشگر یا در زیر پوشش فلزی تعبیه شود و علاوه بر این، در هنگام قرار گرفتن در زیر آب هم کار کند؛ اما حالا احتمالا این فناوری را در عمل نخواهیم دید؛ بر اساس اظهارات «مینگ چی کو» (Ming-Chi Kuo)، تحلیل‌گر باسابقه‌ی موسسه‌ی KGI Securities، بعد از معرفی آیفون X، علاقه به توسعه‌ی فناوری اسکن سه‌بعدی تا حد زیادی افزایش یافته است.

این تحلیل‌گر همچنین می‌گوید که چنین شرکت‌هایی در حین این فرایند، هرچه بیشتر از توسعه‌ی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر دورتر می‌شوند. اگر آن‌طور که اپل می‌گوید، آینده از آن فناوری تشخیص چهره باشد، پس این شرکت‌ها لزومی نمی‌بینند که میلیون‌ها دلار را صرف یک فناوری کنند که در حال کشیدن نفس‌های آخرش است.

بر اساس خبرهای غیررسمی، احتمالا سامسونگ در گوشی نوت ۹، از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده خواهد کرد. اما سامسونگ پس از سال ۲۰۱۱ که به محبوبیت فبلت‌ها کمک کرد، معمولا درزمینه‌ی دیگری پیشگام نبوده است. اگر اپل در گوشی‌های آینده‌اش حسگر اثر انگشت را فراموش کند و به سمت فناوری تشخیص چهره حرکت کند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دیگر شرکت‌ها هم فناوری حسگر اثر انگشت را فراموش کنند و به استفاده از سیستم تشخیص چهره روی بیاورند.

منبع : www.digikala.com/mag