مگ پلاس مجله اینترنتی، خبر و سبک زندگی

 

چند حدیث از امام سجاد علیه السلام

حدیث از امام سجاد علیه السلام فراوان نقل شده، ما در این مطلب به برخی از آنها اشاره کردیم.

۱ . قال الاْمامُ عَلی بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین علیه السلام: إنَّ دینَ اللّهِ لایُصابُ بِالْعُقُولِ النّاقِصَهِ، وَ الاَّْرأ الْباطِلَهِ، وَ الْمَقاییسِ الْفاسِدَهِ، وَ لایُصابُ إلاّ بِالتَّسْلیمِ، فَمَنْ سَلَّمَ لَنا سَلِمَ، و مَنِ اهْتَدی بِنا هُدِی، وَ مَنْ دانَ بِالْقِیاسِ وَ الرَّأی هَلَکَ.(۱)

آن حضرت علیه السلام فرمود: به وسیله عقل ناقص و نظریه‌های باطل، و قیاس های فاسد و بی اساس نمی‌توان به دین خدا دست یافت؛  تنها وسیله رسیدن به دین واقعی، تسلیم محض می‌باشد؛ پس هرکس تسلیم ما اهل بیت باشد (از هر انحرافی) در امان است و هر که به وسیله ما هدایت یابد خوشبخت ‏خواهد بود. و شخصی که با قیاس و نظریات شخصی خود بخواهد دین را دریابد، هلاک می‌گردد.‏

 

۲ . قال علیه السلام: لَوْ یَعْلَمُ النّاسُ ما فِی طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوهُ وَ لَوْ بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَ خَوْضِ اللُّجَجِ.(۲)

چنانچه مردم منافع و فضایل تحصیل علوم را می‌دانستند هر آینه آن را تحصیل می‌کردند گرچه با ریخته ‏شدن خونها و یا فرو رفتن زیر آب‌ها در گرداب‌های خطرناک باشد.‏

 

۳. قال علیه السلام: عَجَباً کُلّ الْعَجَبِ لِمَنْ عَمِلَ لِدارِ الْفَناء وَ تَرَکَ دارَالْبقاء.(۳)

بسیار عجیب است از کسانی که برای این دنیای زودگذر و فانی کار می‌کنند و خون دل می‌خورند ولی ‏آخرت را که باقی و ابدی است رها و فراموش کرده اند.

 

۴. قال علیه السلام: نَظَرُ الْمُۆْمِنِ فِی وَجْهِ أخِیهِ الْمُۆْمِنِ لِلْمَوَدَّهِ وَ الْمَحَبَّهِ لَهُ عِبادَه.(۴)

نظر کردن مۆمن به صورت برادر مۆمنش از روی علاقه و محبّت عبادت است.‏

……………….

۱- مستدرک الوسائل: ج ۱۷، ص ۲۶۲، ح ۲۵.

۲- اصول کافی: ج ۱، ص ۳۵، بحارالا نوار: ج ۱، ص ۱۸۵، ح ۱۰۹.

۳- بحارالا نوار: ج ۷۳، ص ۱۲۷، ح ۱۲۸.

۴- تحف العقول: ص ۲۰۴، بحارالا نوار: ج ۷۸، ص ۱۴۰، ح ۳.