مگ پلاس مجله اینترنتی، خبر و سبک زندگی

 

مزایای و معایب روت کردن گوشی های اندرویدی چیست؟

گوشی خود را روت کنیم یا نه؟

اگر کاربر اندروید هستید مطمئناً کلمه روت به گوشتون خورده و همچنین براتون سوال پیش اومده روت چیه یا اینکه به چه دردی می خوره، فواید و مضرات داره یا نه؟ روت کردن گوشی یه کار خوب اما بسیار خطرناکه و در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد روت ممکنه که گوشی شما رو خراب کنه پس با مگ پلاس، همراه باشید تا در مورد این مقوله کاملا بحث کنیم.

 

روت کردن چیست؟

روت کردن پروسه ای است که به کاربر اندروید اجازه می دهد تا کنترل همه جانبه دستگاه خود را در اختیار بگیرد. عمل روت کردن در واقع شبیه پروسه جیلبرک (jail break) کردن یک دستگاه اپل است. وقتی توانستید گوشی اندروید خود را روت کنید، می توانید تنظیمات اپلیکیشن ها و سیستم اندروید خود را تغییر داده، اپلیکیشن های ویژه ای را نصب کنید و خلاصه اینکه به تمام امکانات گوشی اندروید خود دسترسی پیدا کنید.

روت کردن یک دستگاه اندروید از دستگاهی به دستگاه دیگر تفاوت دارد اما به نظر می رسد که با گذر زمان ساده شده باشد. در حال حاضر بسیاری از مدل های گوشی های اندروید قابل روت کردن هستند؛ از گوشی های «HTC» گرفته تا سامسونگ.

 

چرا روت کنیم؟

دلایل بسیاری وجود دارد تا شما تصمیم بگیرید، دستگاه خود را روت کنید. این که به همه امکانات گوشیتون دسترسی پیدا کنید به شما این امکان رو می ده که به بهترین شکل ممکن از گوشیتون بهره ببرید

 

فواید روت : 

۱- پاک کردن برنامه های ناخواسته و بازکردن فضای حافظه داخلی:
 مطمئنا به این دقت کردین که برنامه های به صورت پیشفرض روی گوشی شما نصب هستند، مثل: ماشین حساب، تقویم و…  برای پاک کردن این برنامه ها باید گوشیتون حتما روت شده باشه. بعد از روت کردن میتونید به راحتی این دسته از برنامه ها رو حذف کنید و فضای حافظه داخلی گوشیتون رو آزاد کنید. اما توجه داشته باشید اگر بعضی از برنامه های سیستمی حذف بشن ممکنه به گوشی اسیب برسه.

۲- نصب رام های سفارشی (کاستوم رام):
اگر شما از رام رسمی گوشیتون خسته شدید و یا از امکانات و ظاهر اون راضی نیستید، حالا میتونید با روت کردن گوشیتون، از رام های سفارشی استفاده کنید. با نصب کاستوم رام ها، شما وارد یک دنیای دیگه از اندروید میشید، با قابلیت های زیاد و ظاهری زیبا. همچنین با نصب کاستوم رام ها، می تونید به نهایت سرعت گوشیتون دسترسی پیدا کنید.

۳- اجرای برنامه هایی که به دسترسی روت نیاز دارن:
برخی از برنامه ها هستن که برای اجرای اونا به دسترسی روت نیاز داریم. این برنامه ها اغلب بسیار کاربردی هستن و ویژگی های مهمی رو به گوشی اضافه میکنن. برخی از این برنامه ها به شرح زیر هستن:

  • Nandroid Manager
  • Titanium Backup
  • Screencast Video Recorder
  • ROM Manager
  • adbWireless

۴- نصب برنامه ها روی کارت حافظه:
یکی از دلایل مهم روت کردن گوشی های اندروید، نصب برنامه و بازی ها روی مموری کارت هست، مخصوصا در گوشی های قدیمیاندروید که حافظه داخلی کمی دارند. با روت کردن میتونید برنامه ها و بازی ها رو به مموری کارت انتقال بدید و حافظه داخلی رو آزاد کنید.

۵- Overclock و Underclock کردن گوشی:
هر گوشی با مشخصه ای به نام processor clock frequency (سرعت پردازش) عرضه می شود. تولید کنندگان معمولا برای کاهش مصرف باطری سرعت پردازش رو در حد معمولی قرار میدهند اما شما با روت کردن میتونید سرعت پردازش رو افزایش دهید و  سرعت عملکرد گوشی رو افزایش دهید.
افزایش سرعت پردازش که در اصطلاح به آن اورکلاک می گویند در مواردی به کار میبرد که میخواهیم یک بازی گرافیکی بر روی گوشی نصب کنیم یا یک برنامه سنگین رو اجرا کنیم، یا اورکلاک کردن بازی های گرافیکی لگ کمتری خواهند داشت و سرعت اجرای برنامه و بازی ها افزایش می باید اما باعث تخلیه سریع باطری می شود. اما اگر می خواهید مصرف باطری رو کم کنید می تونید سرعت پردازش رو کاهش دهید که در اصطلاح به آن Underclock می گویند.

 

مضرات روت :

۱- باطل شدن گارانتی گوشی:
با روت کردن، شما گارانتی گوشی خودتون رو باطل می کنید. اگر بعد از روت کردن، گوشی شما دچار اسیب های سخت افزاری یا نرم افزاری بشه، به علت روت کردن گوشی گارانتی شما نیز باطل شده و هزینه تعمیر کردن گوشی به صورت رایگان انجام نمیشه.

۲- دغدغه های امنیتی:
مهمترین دلیلی که در اندروید، دسترسی به اطلاعات مهم گوشی رو به  صورت عادی نمیدن، خطر های امنیتی که برای سیستم عامل اندروید وجود داره. سیستم عامل اندروید به علت متن باز بودن، بسیار در معرض الوده شدن به ویروس های مخربه. شما با این کار اطلاعات مهم گوشیتون رو آزاد کردید و هر لحظه خطر ویروسی شدن اونها وجود داره، پس اگر گوشی خودتون رو روت کردید باید بیشتر مراقب برنامه هایی که روی گوشی نصب می کنید باشید.

۳- اسیب رساندن به گوشی:
بریک شدن گوشی یا Bricking به معنی نابود شدن گوشی شماست!  اگر در هنگام عملیات مشکلی به وجود بیاد یا اتصال گوشی قطع بشه، ممکنه گوشی شما بریک بشه و آسیب های بسیار جدی ای به گوشی برسونه که هرگز درست نشه. اما نگران نباشید در حال حاضر آموزش های گوناگونی وجود داره که خطر بریک شدن رو بسیار کاهش داده.