مگ پلاس مجله اینترنتی، خبر و سبک زندگی

 

کسب و کار اینترنتی؛ بایدها و نبایدها

(چگونه کسب و کار اینترنتی خود را آغاز نماییم؟)

کسب و کار اینترنتی چیزی بیش از طراحی یک سایت و انتظار برای سفارشات مشتریان است. استرشاو

اگر تا بحال ایده‌ای برای تولید یک محصول یا ارایه خدمات به ذهن شما خطور کرده باشد حتما به این موضوع فکر کرده‌اید که یک سایت طراحی کرده، بنشینید و ثروتمند شدن خود را نظاره‌گر باشد. به هر حال امروزه میلیاردها یورو در خرید محصولات به صورت اینترنتی هزینه گریده که البته با گذشت زمان و گسترش اینترنت این ارقام بسیار افزایش یافته است.

اینترنت انقلابی در نوع زندگی همه ما ایجاد کرده است به طوری که امروزه افراد به صورت انفرادی در محیط مجازی توانایی رقابت با سازمان‌ها را دارا هستند. اما آیا به راستی ساده است؟

کسب و کار اینترنتی-بازاریابی

بایدها:

۱)طرح تجاری

اولین قدم برای یک تازه کار جهت راه اندازی کسب و کار ایجاد طرح تجاری است. تونی کوهن-مدیر کارآفرینی دلویت
شما باید بازار هدف، رقبا، سرمایه در گردش، منابع و تامین کنندگان مناسب در کسب و کار خود را بشناسید. تحقیقات و آماده سازی عناصری کلیدی در ابتدای راه هستند. نقشه تجاری به شما کمک می‌کند که شرایط کسب و کار را برای خود روشن کرده و بتواند در آینده میزان دسترسی به اهدافتان را بسنجید.

۲)شناخت بازار

یکی از مهم ترین عناصر راه اندازی کسب و کار آنلاین جواب به این سوال است که آیا بازاری برای ایده شما هست؟ باید ابزاری بیابید که رهبری قدرتمند نداشته باشد. اینکه شما کاملا در مورد کسب و کار خود اطلاعات داشته باشید کافی نیست باید رقبای خود را نیز بسنجید.

۳)تامین مالی

راه‌های تامین مالی مختلفی برای کارآفرینان وجود دارد. دریافت تسهیلات بانکی معمولا ارزان‌تر از سایر روش‌ها مانند فروش سهام است. با این وجود فروش سهام برای کسانی که نمی‌خواهند برای خود اهرم ایجاد نمایند راه مناسب تری است.

۴)وبسایت

هزینه طراحی سایت نسبی است می‌تواند بسیار ارزان با بسیار گران باشد. اگر خود نمی‌توانید وبسایت کسب و کارتان را طراحی کنید سعی کنید از دوستان یا هم دانشگاهی‌های خود کمک بگیرید. توجه داشته باشید که محتوی سایت خود را دائما بروز نمایید. در سایت خود نوآوری تخیل و ابداعات موضوعاتی اساسی برای موفقیت در دراز مدت می‌باشند. و نیز سعی کنید تا دسترسی به خود را برای مخاطبانتان راحت کنید.

۵)بازاریابی

یکی از موضوعاتی که باعث شکست بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی می‌شود بازاریابی مناسب است. بسیاری از افراد محصولات یا خدمات خود را توسعه می‌دهند و انتظار دارند سفارشات خود به سمت آن‌ها بیاید. اما چگونه؟ در حالی که شما مغازه‌ای ندارید که محصولات خود را به نمایش بگذارید چگونه انتظار دارید مشتریان بالقوه شما را بیابند؟ در حالی که برخی روش‌های بازاریابی آنلاین از قبیل گوگل ادزو یا پی پر کلیک وجود دارند. شما ممکن است ترجیح دهید از seoها مثل گوگل یا یاهو استفاده کنید. روش مهم نیست بلکه مهم این است مشتریان بالقوه را به سمت وبسایت خود جذب نمایید.

۶)سفارشات مشتریان

سعی کنید روند سفارش و پرداخت پول در سایت خود را ساده کنید. سایت‌هایی که خرید از آن‌ها سخت باشد به سرعت مشتریان خود را از دست خواهد داد. پس سعی کنید تا می‌توانید به دریافت سفارشات سرعت بخشید. جستجو در سایت و بازدید از قسمت‌های مختلف سایت نباید کاری سخت باشد و مشتری را قبل از خرید محصول خسته کند. البته از امنیت نباید غافل شوید. مشتریان باید نسبت به امنیت سایت شما مطمئن باشند.

سعی کنید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید انتظاراتشان از شما را بیان کنند.

۷)کوچک شروع کنید و صبر داشته باشید

زود دست از تلاش بر ندارید. برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی زمان لازم است. برای شروع یک کسب و کار اینترنتی باید انرژی، اشتیاق و عزم راسخی داشته باشید. در عین حال باید واقع بین بود ” موفقیت در وب آسان نیست”. کسب و کارهای فراوانی شروع به تولد می‌نمایند اما تعداد کمی از آن‌ها به سودآوری مناسبی دست پیدا می‌کنند و اغلب حتی بازگشت سرمایه اولیه را نیز در بر نخواهند داشت. با وجود اینکه کاری سخت است اما در صورت موفقیت، پاداش بسیار بزرگی را به بار خواهد آورد.

نبایدها:

۱)تعلل بیش از حد برای ارایه محصول یا خدمات

زمانی که شما شروع به معرفی محصول خود در اینترنت می‌نمایید و یا به نوعی شروع به تبلیغات می‌کنید بسیار محتمل است که در دام “تعلل” بیفتید و برای ماه‌ها و یا حتی سال‌ها نتوانید محصول خود را ارایه نمایید.

به هر دلیل این تعلل صورت پذیرد، دامی مرگبار است. اگر می‌خواهید کسب و کار خودتان را راه اندازی نمایید باید توانایی تحمل ریسک‌های بزرگی را داشته باشید. هر قدر سریع‌تر محصول خود را ارایه نمایید زودتر به سطح مورد نیاز درآمدی خود می‌رسید.

اگر شما فردی هستید که برای انجام هر کاری منتظر زمان مناسب هستید پس احتمالا برای مدت زیادی باید به انتظار بایستید. مثل این است که در ابتدای راه صبر کنید تا تمام چراغ‌های موجود در مسیر سبز شوند. “رابرت کیوساکی”

۲)توجه به نیازهای بی اهمیت جامعه

اگر نیازی که کسب و کار شما در پی حل آن است نیاز مُبرمی باشد شما اصلا نیازی به پیدا کردن مشتری ندارید. تصور کنید درمان سرطان را یافته‌اید، واقعا نیازی به تبلیغ یا بازاریابی خواهید داشت؟

اغلب کسب و کارها شکست می‌خورند چرا که بر نیازهایی از جامعه تمرکز می‌کنند که کسی واقعا اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهد. اگر محصول شما مشتری لازم را نداشت احتمالا بایستی به نیاز بزرگتری از جامعه توجه کنید…

واضح است که باید در پی حل مشکلات موجود باشیم با این وجود بسیاری از کسب و کارها در پی حل مشکلاتی هستند که اصلا وجود ندارند. “پائول گراهام”

۳)عدم توجه به مشتری

چطور می‌توانید متوجه شوید محصول شما واقعا مورد نیاز است؟

به مشتری‌هایتان توجه کنید… واقعا توجه کنید. تنها به مشتریانی که از خدمات شما راضی هستند توجه نکنید بلکه سعی کنید بیشتر به کسانی گوش فرا دهید که از خدمات شما ناراضی هستند. به کسانی گوش کنید که حاضر نیستند محصول شما را خریداری کنند و در پی یافتن دلیل آن باشید. جواب تمام سوال‌ها و مشکلات یک کسب و کار را مشتریان می‌دانند. بدون مشتری شما کسب و کاری ندارید به همین دلیل است که:”همیشه حق با مشتری است”.

۴)عدم تمایز

در بازارهای رقابتی دلیلی برای مشتری ایجاد کنید تا محصول شما را انتخاب کند.متمایز فکر کنید و متمایز عمل کنید. به کرّات دیده می‌شود یک نفر کسب و کار موفق فرد دیگری را کپی می‌کند و با خود می‌گوید اگر او موفق است پس من هم موفق می‌شوم. بهتر است بجای اینکه فکر و تلاش خود را در بهتر شدن نسخه دیگران بکار گیرید به این بیندیشید که چطور می‌توان متمایز بود.

۵)انتخاب زمینه‌ای که اصلا به آن علاقه ندارید

باید بدانید که در هر موضوع یا زمینه‌ای که برای کسب و کار خود در نظر می‌گیرید، بایستی علم کافی، نوآوری و پشتکار مناسب را در آن زمینه بکار گیرید. اگر به موضوع کسب و کارتان علاقه داشته باشید پس پشتکار برایتان مشکلی نخواهد بود و خلاقیت خود جاری خواهد شد.

از خود نپرسید دنیا به چه چیزی نیاز دارد؟ از خود بپرسید برای نشاط و سرزندگی به چه چیزی نیاز دارم؟ چرا که دنیا به افراد سرزنده نیاز دارد. “هاوارد تورمن”

۶)شروع با انتظارات اشتباه

ایجاد کسب و کار موفق آسان نخواهد بود و قطعا سریع به نتیجه نخواهد رسید. ایجاد کسب و کاری موفق نیازمند صرف انرژی و زمان بسیار است. انتظار نداشته باشید یک کسب و کار خوب را طی یک سفر تفریحی بتوانید بوجود آورید. موفقیت در کسب و کار یک شبه بدست نخواهد آمد. از کارفرمایانی که می‌توانید الگوی خود قرار دهید بپرسید برای رسیدن به جایگاه خود کارهایی کرده‌اند؟ چه هزینه‌هایی پرداخت کرده‌اند؟ سپس از خود بپرسید آیا حاضرید این هزینه‌ها را پرداخت کنید؟ در ۲۱ سالگی انتظاراتم برا به صفر تقلیل دادم. از آن زمان هر چه پیش می‌آید برایم موهبت است. “استفان هاپکینز”

۷)صرف زمان زیاد برای فکر کردن ولی انجام هیچ

موفقیت حاصل یک درصد الهامات و نودونه درصد عرق ریختن است. این جمله ادیسون آنقدر کامل است که ما را از ارایه توضیحات دیگر باز می‌دارد. اگر نسبت فکر به عمل در شما بیش از ۱ به ۴ است پس باید تجدید نظر کنید و بیشتر عمل کنید.

۸)به تنهایی حرکت کردن

هیچ کس نمی‌تواند در یک کسب و کار به تنهایی موفق شود. شما به حمایت افراد نیاز دارید مخصوما افرادی با تجربه‌ی بیشتر. هر چه روابطتان با سایر افراد بیشتر باشد تلاش‌هایتان منطقی‌تر خواهد بود. سعی کنید جلساتی با سایر کارآفرینان داشته باشید. این فرآیند ساده اما بسیار قدرتمند است.

۹)یک سایت یک کسب و کار نیست

ایجاد یک ولاگ یا سایت چارچوبی بسیار مناسب برای جذب مخاطب و تاثیر گذاشتن بر آن‌هاست. ارایه‌ی رایگان مطالب یک کسب و کار نیست بلکه راهی برای جذب، کنترل و تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان است. از مخاطب پول درآورید نه از محتوا “فردویلسون”

۱۰)شروع نکردن

این شاید بزرگترین اشتباه باشد. سعی کنید فردی نباشید که مدام در مورد کسب و کار صحبت می‌کند ولی هیچ وقت هیچ اقدامی در مورد آن نمی‌کند. شروع یک کسب و کار همواره با ریسک همراه است اما بدانید که به مرور زمان مشکلات برطرف خواهند شد تنها به شرطی که شروع کنید. بهترین راه برای موفقیت این است؛ از اشتباه کردن نترسید. اشتباهات جرئی از فرآیند هستند. شروع کنید و جمعی را بیابید تا حمایتتان کنند چرا که شما تنها نیستید.